måndag, juni 22, 2026

Då är det jobb igen

 Vi åkte hem väldigt tidigt igår för att slippa midsommartrafiken. Det visade sig vara ett bra beslut för det var inte någon fara med trafiken. 

Nu är det jobb igen och med lite tur kan jag få göra fredagens jobb från Torpet. Jag skall i alla fall fråga om det är ok. För på söndag skall Ina kasta diskus i Örnsköldsvik. Så det vore skönt att inte behöva köra fredag och söndag utan få en dag till att vila upp sig på. Det verkar ju ta på kroppen det här med bilåkandet. Jag fattar inte hur mamma och pappa pallade med att åka upp varje helg under höste till ungefär oktober. Då var det dessutom sämre och längre väg.

Man både skulle vilja och inte kunna jobba mer i lugn och ro under en längre period. Men samtidigt känns det som om när man gör något så har det ändå växt igen på något eller några år. Man behöver dels underhålla det som har gjorts samtidigt som man vill fortsätta göra fint.

Nåväl, nu får man väl återgå till det vanliga arbetet och hoppas att veckan går fort typ...

Ha en fin måndag!

söndag, juni 21, 2026

lördag, juni 20, 2026

fredag, juni 19, 2026

Middag

Vi drog till Höga Kusten bron för middag. Kalvrygg, Crème brûlée och en Irish Coffee.

Reparatörer

Det var ju en gräsklippare där startsnöret gått sönder under vintern. Så jag köpte nytt snöre och idag försökte sig jag och Ina på att byta det. Och vi lyckades! Nu går den att starta igen 👍 Passade även på att byta ett luftfilter.

Trevlig midsommar!

torsdag, juni 18, 2026

Hårt jobb

Det har blivit ca 6 timmars gräsklippning följt av ogräsrensning i jordgubbslandet. Klippte en det grenar och småträd. Helt slut om någon undrar 

God morgon!

Nu är vi på Torpet! Ha en fin dag!

onsdag, juni 17, 2026

Sista dagen

 Japp, sista arbetsdagen denna vecka!! Och dagen blir inte full ens... Vi åker till Torpet i eftermiddag. Så när jag skriver sista arbetsdagen så menar jag här på jobbet. Gissar att det blir i alla fall 3 arbetsdagar till denna vecka. Men en helt annan typ av arbete. Ina har berättat att gräset är jäkligt högt. Så jag vet vad som väntar.... Kanske får plocka fram slåtterbalken den här gången. Sen har vi köpt nytt startsnöre till den maskinen som startsnöret gått av på under vintern. Får se om man lyckas sätta dit det nya. Det visar sig. Men ett försök måste man ju göra i alla fall.

Och imorgon, förhoppningsvis, så kommer den nya tvättmaskinen till Torpet. Då blir väl i alla fall Ina glad så att hon kan tvätta lite kläder.

Annars känns det lite bättre i kroppen idag efter vaccinet. Gårdagen var hemsk! Så jäkla ont i kroppen och när jag kom hem visade det sig att jag hade feber så det var väl inte så konstigt att jag kände mig som jag gjorde igår. 

Nä, stöka av de sista timmarna för denna vecka! Ha en fin onsdag!!

tisdag, juni 16, 2026

Födelsedag

 Idag skulle mamma ha fyllt år. 88 år skulle hon ha blivit. Och hade hon inte blivit sjuk så hade hon garanterat varit med oss nu. Saknar henne otroligt mycket!

Ont i kroppen

 Det blev en tur till Hälla igår för vaccintagning mot Bältros. Man kunde få ont i armen eller känna nästan som influensa osv. Och under kvällen var det bara ont i armen. Men i natt hände något, fick så ont i kroppen. Precis som jag brukar få när jag är riktigt sjuk och har rejäl feber. Ont i precis hela kroppen. Och då jag har sån jäkla värk i vaderna efter löpningen följt av tåhävningar i söndags så kan jag säga att denna smärtan inte är mindre nu. Hur som helst första dosen avklarad! Nu minst 2 måndader till nästa. Men tror att jag kommer ta den i mitten av oktober när loppen jag är anmäld till är över. För detta verkar inte vara en formtoppare precis....

Annars är det väl inte så mycket att orda om. Ha en fin tisdag!

måndag, juni 15, 2026

Bra start

 Ja, man får väl säga att det blev en bra start på denna vecka. Storseger mot Tunn is igen. Och grävandet efter guld är påbörjad! Det enda som inte var bra var att jag för en gång skull sov jäkligt bra. Fattade inte att det var mitt alarm på min telefon som ringde när det var dags att gå upp. Lite typiskt att man sover bra när man skall gå upp tidigt. Men idag var det värt det ändå. Förhoppningsvis går det bra även på lördag.

Jag var ut på en kort runda igår för första gången sen maran. Kändes skapligt i hälen/vaden. Avslutade med lite excentriska enbenståhävningar och det känns idag! Ruggig träningsvärk i vaderna. Men det är nog precis vad jag behöver göra för att bli av med smärtan i hälsenan. Idag är det vila och imorgon intervaller. 

Idag blir det btw vaccinering mot bältros. Kostar skjortan men det kan det ju vara värt! Vaccinet har dessutom andra fördelar så det är helt klart värt det!

Ha nu en fin måndag!

fredag, juni 12, 2026

Fredag äntligen!

 Vet inte om det är de tidigar mornarna som gör att jag är så trött. För någon träning gör jag ju inte så kan inte vara det. Fick dessutom kramp i utsidan av vaden imorse. Inget skönt!

Ikväll är det grillning hemma hos en kollega. Avdelnings aktivitet. Jag sa att jag skulle komma. Just nu har jag inget lust. Eller ork heller för den delen. Men det kanske känns bättre i eftermiddag. Bara att bjuda till och gå dit.

Vad helgen har att bjuda på har jag inte en aning om. Skall komma en container till området så man kan göra sig av med trädgårdsavfall. Får se om vi orkar göra något. Men vore ju bra att passa på ändå....

Nä, det blir en kortis idag. Ha en bra fredag och en fantastisk helg!

torsdag, juni 11, 2026

Tidiga mornar

 Ja, även idag har Fru Blogg kursstart 06:00 vilket betyder att man är på jobbet strax före kl 06:00. Det blir ju lite +flex vilket är bra med alla Kramforsresor jag kommer göra de närmsta veckorna. Men samtidigt är det rätt så drygt att "måste" gå upp tidigt. Nu finns inte ens möjligheten att "om jag mot förmodan råkar sova länge så gör inte det någonting". Det är bara upp och iväg som gäller.

Blev vårens sista ABB-jogg igår. En kort promenad. Vet inte om det var det som gjorde att jag vaknade upp i natt och fick något drag i stortån så att det värkte satan. Gick över direkt och jag somnade om men det var ändå inget trevligt.

Sitter och kör skiten ur Copilot nu på morgonen. Ibland fattar den och gör rätt. Men just nu kodar jag på egen hand. Vissa saker går helt enkelt snabbare då. Men måste ändå säga att det är en jäkla hjälp att ha Copilot till sin hjälp många gånger.

Nä, jobba vidare! Ha en fin dag!

onsdag, juni 10, 2026

Onsdag

 Vi närmar oss halvtid på veckan. Bara fram till lurren och sen vänder det!! Då är det bara lika mycket kvar av veckan. Det låter väl magiskt?

Inte mycket som hände igår. Hem klippa lite gräs, laga lite mat, äta lite mat och sen var dagen typ slut. Ingen löpning igår heller. Det är framförallt hälsenan som känns skum. Vet inte riktigt vad jag skall göra med den. Vila är ju tråkigt, gymma är ju tråkigt, cykla är ju tråkigt. Så då återstår det inte så mycket...

Får se om jag vågar mig på en lätt jogg ikväll. Det är ju ändå ABB-joggen ikväll. Vi får se hur det blir.

Ha en fin onsdag!

tisdag, juni 09, 2026

Dienstag

 Som tysken skulle ha sagt! Extremt tidigt på jobbet idag. Fru Blogg har någon kurs hon går på digitalt och den börjar redan kl 6:00 så idag var jag på jobbet 05:50. Börjar likna tiderna jag hade på Control 😀

Vaknade även idag med huvudvärk. Fattar inte varför? Lite trött på att göra det. Har dessutom känning i hälsenan som helt plötsligt gjorde sig till känna under Stockholm Marathon. Tror vaden känns lite bättre men har ju inte sprungit något sen dess så svårt att veta. Fundersam på vad hälsenan är för typ av varning. Och vad skall jag göra för att det skall bli helt bra? Tåhävningar? Vila? Ingen aning....

Annars är det väl inte så mycket att orda om. Ina gjorde sin första dag på ICA i Kramfors igår. Slutade 22:15 och skulle börja idag kl 06:15. Låter lite skumt med så kort vila. Men tur hon är ung. Hon kom i alla fall bra överens med en annan tjej som oxå började sommarjobba igår. Så hon var glad att hon inte kände sig så ensam.

Nä, nu blir det jobba jobba jooobba.... Ha en fin dag!

måndag, juni 08, 2026

Helt slut

 Tydligen är man för gammal för att flänga runt i bil. Jag är helt slut idag. Och inte blev allt gräs klippt heller. Det blev bara det jag klippte i fredags. Ca 6 h höll jag på då och det är en hel dle kvar. Men det får väl bli på midsommar. Ska ju ha något att göra då oxå. Skulle i och för sig behöva rensa lite i jordgubbslandet och på några fler ställen. Kan nog på hela sommaren att gå med hårt jobb.

Konstaterade även igår att tvättmaskinen är trasig. Den är väl i och för sig säkert 20 år om inte mer. Så kanske den är värd att hamna på skroten? Och hade det inte varit för att Ina är där hela sommaren så hade jag nog inte brytt mig om det i år. Men nu känns det lite prioriterat att få dit en ny maskin....

Nä, dags att göra någon nytta... eller i alla fall göra något! Ha en fin måndag!

söndag, juni 07, 2026

Torparlivet

Ina inleder sin sommar som torpare med att göra ren cykeln i regnet så hon har något att transportera sig på till jobbet som börjar imorgon!

lördag, juni 06, 2026

I ett regnigt Sundsvall

Säsongspremiär är Ina idag. Började träna för två veckor sedan. Sträckte låret på andra träningen och fick köra stillastående idag. Hon gjorde ett inkast och landade runt 25 m med regnjacka. Tyckte det kändes bra så gjorde inga fler inkast. Sen gick det tyngre, fick inte alls till det. Låg trea inför sista kastet men den som låg fyra kastade före och gick förbi. Men i sista kastet gick hon förbi igen med en centimeter. Så pallplats!

fredag, juni 05, 2026

Regn

Kom upp vid 20-tiden igår kväll. Solen sken och myggen surrade. Idag vaknar jag upp till grått väder men lyckades klippa upp en tank innan regnet kom. Ska bli uppehåll igen vid två-tiden. Får väl passa på att åka och handla lite. Har dock en jäkla huvudvärk. Brukar ju få det av mycket bilkörande. Och då jag åkte upp via Uppsala så blev det över 50 mil. 

Det finns en buske här på torpet som jag brukar reta mig på. Den är inte fin på sommaren. Men nu är den fantastiskt fin!

Ha en fin fredag och en fantastisk helg!

torsdag, juni 04, 2026

Veckans sista

 Då är vi framme vid veckans sista arbetsdag! Och denna dagen blir lite annorlunda. Ska med Ina till läkaren på förmiddagen för att kolla till knät som fortfarande krånglar. Och sen ska jag dra iväg till Torpet i eftermiddag. Hoppas att jag kan sticka lite tidigare.... Vore skönt om det inte blev för sent man kommer upp till Torpet. 

Så imorgon blir det förhoppningsvis en massa gräsklippning och på lördag kommer Ina upp för sommaren. Och vi skall till Sundsvall för lite diskuskastning. Dock stillastående denna gång då hennes lilla sträckning i lårmuskel görs sig påminnd vid ansatskastning. Men huvudsaken att hon tycker det är roligt!! Vi var i alla fall på kastträning med Fred igår och det är ju alltid nyttigt! Fantastisk tränare det där!!

Ha en fin torsdag!

onsdag, juni 03, 2026

Vaden är inte bra

 Jag fick ju, som jag skrivit tidigare, ont i vaden under loppet i lördags. Och det är inte bättre än. Det gör ont när jag går. Och jag som skall till Torpet och klippa gräs i helgen. Kan bli plågsamma stunder tillsammans med gräsklipparen. Men jobbet behöver göras! Så det är bara att bjuda till!!

Igår ringde de btw från polisen. De frågade om det var jag som var ägare till Torpet. Hur som helst anledningen var att de hade setts några personer i området och när polisen var utanför torpet så såg de att de fanns kameror i fönstret så de undrade om jag hade någon inspelning från tiden då det kunde varit folk i närheten. Jag har inga inspelningar, bara om någon kommer in i huset. Så jag var inte mycket till hjälp (i vanlig ordning...). Hur som helst så hörde ju Ina det här och hon skall ju bo på Torpet i sommar så hon blev lite orolig att behöva bo där själv.... Så kan det vara...

Annars är det väl inte så mycket att orda om, en skrivare som inte vill skriva ut är det som står på arbetslistans första plats just nu... ifall någon undrar... 

Ha en fin onsdag!!

tisdag, juni 02, 2026

Dålig sömn

 I natt sov jag rätt så kasst. Kan ha varit datorproblemet på jobbet som dök upp igår. Höll på i flera timmar utan att lösa det. Idag när jag kom till jobbet gjorde jag ett nytt försök. Problemet från början var att datorn startar upp men när skrivbordet skall komma fram eller inloggningen skall komma fram så blev allt svart. Idag märkte jag dock att muspekaren rörde på sig när jag rörde musen. Så tänkte att kanske kan jag logga in? Fast i blindo då eftersom jag inte såg något. Och det fungerade. Men det var bara en liten skärmbild som gick igång. Öppnade Event Viewer för att se om det fanns någon info däri. Men den öppnade sig inte, låg bara nere i taskbar. Började misstänka att det fanns två skärmar och öppnade screenresolution. Och mycket riktig så fanns det två skärmar. Bytte till den andra skärmen och då funkade allt som vanligt igen, magiskt!!

Igår eftermiddag var jag med Ina och kastade lite. Hon sträckte ju en lårmuskel förra måndagen och igår kunde hon bara kasta stillastående. Hon provade en sydafrikan oxå men då kände hon direkt i stäckningen. Så på lördagens tävling så blir det nog bara stillastående kast. Men en bit över 24 meter ändå stillastående är ju helt ok. 

Annars inte så mycket att orda om, ha en fin tisdag!!

måndag, juni 01, 2026

Sliten

 Det blev en jobbig mara detta år. Inte mycket som stämde. Redan vid 3 km fick jag ont i höger hälsena, vid 8 km höger vad, vid 14 km höger höft. Och pricken över I var vid 17-18 km där migränen kickade in. Jag såg knappt någonting då. Det släppte vid 26 km men kom tillbaka efter 30 km igen. Tog jag i mer så började jag må illa så det gällde att hålla ansträngningsnivå på en nivå som gjorde att jag slapp kräkas. Och när jag höll ner nivån så kom även synen tillbaka och var nästan bra in på stadion. Så det var ingen rolig resa i lördags. En tanke som kom tillbaka var "aldrig mer!". Men vi får väl se hur det blir. Det tråkiga är ju att jag under träning kört över 31 km med högre hastighet, lägre puls och fler höjdmeter utan problem. Så man hade ju ändå någon form av tro att man skulle kunna göra detta någorlunda smärtfritt.

Nåväl, bara att bryta ihop och komma igen på något vis. Backträningen verkar i alla fall gjort susen för jag tyckte inte att backarna var något som knäckte mig i alla fall.

Annars är det väl inte så mycket att orda om. Ha en fin måndag!!