fredag, maj 17, 2013

Lägg ner Hockey-VM...

Och innan någon blir arg på mig nu så ska jag strax förklara varför. Vad jag menar är att man borde göra om upplägget på det hela. Jag har väl fram tills igår sett en halv match totalt. Och det är ju mer än avslaget. Man vet vilka som kommer gå till kvartsfinal innan turneringen börjar. I bästa fall är det en max två skrällar i gruppspelet. Men som det är nu är gruppspelet inget annat än en förlängning av träningslandskamperna.

Igår så började det äntligen gälla något och det är så idrott måste vara. Matcher som gäller något, vinna eller försvinna, fiasko eller hjältar. Att det sen gick till straffar igår gjorde ju det hela än mer spännande. Och Sveriges straffmålskyttar la underbara straffar. Båda på sitt sätt. Så det är det första som måste till (matcher som gäller något). Det andra är väl att vi behöver ha med världens bästa spelare. Och det är här det svåra börjar. Säsongerna börjar och slutar olika i de olika länderna. Så här är väl det enda att spela VM mer sällan. Vart fjärde år kanske. Och på en tidpunkt av året då alla ligor ger landslagen en chans att spela ihop sig lite innan turneringen sätter igång. Man anpassar helt enkelt sina ligor efter detta VM.

OS-hockeyn i all ära men den känns inträngd i säsongen och de rätta förutsättningarna för bra spel finns inte i mina ögon. Därför behövs ett VM med de bästa spelarna och ett VM med färre lag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med till fullo! VM i denna tappning ger sig mer än lovligt urvattnad.

// Lalle