söndag, mars 08, 2009

London

Det händer med jämna mellanrum att jag får frågor om Londonresor. Hur man billigast kommer över en resa, vilket hotell som är bäst mm. Och naturligtvis kan jag inte svara på någon av frågorna av den enkla anledningen att jag inte har en aning. Men jag tänker här berätta hur jag brukar göra och vad jag funderar på när jag skall boka en resa till London.

Flyget bokar jag uteslutande med RyanAir. Eftersom dom flyger från min hemstad så är det ett naturligt val. Skönt att slippa ta sig till Arlanda. Och framför allt så är det så skönt att vara hemma när man landar efter hemresan. Men det händer att jag även kollar SAS och BA ibland. Bara för att jämföra lite priser. Bra med dessa två bolag är att man kommer till Heathrow och därifrån kan man åka tunnelbana. Och köper man ett dagskort så kan man använda det hela dagen sen. Åker man till Stansted med RyanAir så måste man ta pendeltåg eller buss in till London sen. Och sen måste man ändå köpa ett dagskort på tuben. Att tänka på när man skall boka flyg är att det blir dyrare pris ju närmare avresa man kommer. Och en annan sak att tänka på när man bokar med RyanAir är att välja de tillägg man verkligen behöver (ev incheckat bagage) och inte övriga (prioriterad ombordstigning, reseförsäkring mm).

Om man nu som jag åker med RyanAir så bör man köpa tågbiljetten in till stan ombord på flyget. Det är några pund billigare än att köpa det när man kommer fram.

Just nu är det så att om man flyger från Västerås till London kommer man fram väldigt sent, 22:30 landar man ungefär om allt går som det ska. Det betyder att man är inne i London i bästa fall 1 timme senare, dvs 23:30. Och tuben slutar gå vid midnatt. Så det behövs inte så mycket förseningar för att det skall bli tight om tid för att hinna med någon tub.

Och det är kanske inte så kul att komma in till London när tuben slutat gå och sen ta sig till hotellet med taxi eller buss. Risken är dessutom att taxikön kan vara ganska lång och att veta vilken buss man skall ta är säkert inte helt enkelt heller om man inte är van att ta sig fram med buss i London. Så därför brukar jag sova en natt ute på Holiday Inn express som ligger en liten bit från flygplatsen. För att sen på morgonen ta sig in till London. Men i april ändras tidtabellen och planen landar på Stansted vid 16:30 och då är detta inga som helst problem.

Att hitta ett hotell som är ok och inte kostar för mycket kan ju vara en djungel. Man skall inte förvänta sig att ett hotell som är t ex 3-stjärnigt håller samma klass som ett mellanklasshotell i Sverige. Man måste fråga sig själv vad man vill ha ut av hotellet. En del säger att "jag skall bara sova där så det behöver inte vara nått särskilt". Då finns det naturligtvis ruckel till bra priser. Men sån är inte jag. Om jag skall kunna sova bra så skall det i alla fall vara någorlunda fräscht. Sen måste man fundera på vart i London man vill bo. Mitt inne i smeten eller nära någon attraktion man tänkt besöka eller kanske vid den tågstation man kommer in till från flyget.

Själv brukar jag gärna bo i Bayswaterområdet. Och detta av 2 anledningar. Den ena är att jag tycker det är lagom lugnt där. Dvs inte så stressigt och jäktigt men det man behöver finns där (pubbar, restauranger och butiker). Den andra anledningen är att det ligger vid Hyde Park. Jag tycker det är härligt att börja dagen med en promenad i parken. En skön start på dagen. Om man skall in till stan (till t ex Oxford Street) kan man promenera genom parken för att komma dit.

Men vilket hotell skall man då välja? Ja, det är en bra fråga. Det finns ju hur många som helst. Jag har använt DestinationLondon för att hitta hotell de senaste åren. Men det finns ju flera hotellagenter som man kan leta hotell hos. Man bör även, om man hittar något hotell hos någon agent, försöka se om man kan boka direkt med det hotellet. Detta för att kunna jämföra priser. Ibland så lägger agenterna på pengar men lika ofta har dom rabatter. Så att jämföra priser kan bära sig.

Det hotell jag fastnat för är Lancaster Hall Hotel som ligger mellan Bayswater och Paddington. Det är ett helt ok hotell med en ovanligt bra frukost för att vara ett mellanklasshotell. Det enda man kan anmärka på är att det inte finns något shampo. Och med mitt hårsvall är det inte så lätt att tvätta håret med bara hård tvål :-)

Oftast blir det billigare att boka var sak för sig. Särskilt om man desstuom skall köpa fotbollsbiljetter. Men ibland kan det faktiskt finnas bra paket med olika resebolag. Ett bolag som jag i så fall kan rekommendera är Resfeber.se. Och hos dom kan man även finna "Top Secret Hotels". Det är osålda rum på finare hotell som "reas" ut. Jag har testat detta en gång och fick bo väldigt centralt på ett fint hotell. Dock så ingick inte frukost den gången. Och det är oxå något man bör kolla upp när man bokar. Frukosten ingår inte alltid i hotellpriset. Och det kan ju komma som en chock när man går ner till frukostmatsalen för att få höra att det kostar 15 pund för en frulle.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon som skall åka till London.

Heja Arsenal!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

En kanonbeskrivning om hur det går att komma över flyg boende och biljetter!

Packat och klart nästa?

//Storebror

Anonym sa...

Lysande brorsan!!!

Vill passa på att gratulera Coach på födelsedagen!!! Hipp Hipp!!!!!
Hoppas du får en bra födelsedag!


/TB:s brorsa

Anonym sa...

Tack för det TB´s brorsa...

Hälsa tillbaka till din fru som oxå fyller år idag, GRATTIS....

Till TB (The real one) undrar vi alla hur mycket du får betalt alternativt hur många resor du får för all denna reklam du sprider...

kanske resa varannan vecka med finlandsbåtarna....???

en påminnelse bara att KM spelas nu på torsdag tror jag....

//Coach

Anonym sa...

Grattis till Coach och TB's Brorsas fru!

Angående reklamen så vill jag inte säga hur mycket jag får för den men.... nästa vecka är det kryssning igen :-)

Och för alla som undrar så är det med VIKING LINE vi skall åka. Prova ni oxå! ;-)

/TB

Anonym sa...

Sviker du OSS????

//Maggan o Kenneth BIRKA for ever

Anonym sa...

Sorry, men jag åker med dom som betalar bäst ;-)

/TB