måndag, mars 16, 2015

Något roligare

Det blev en riktig rysare i pingisen i helgen. 4 lag var inblandade i den nedre streckstriden. 1 lag skulle åka ur direkt, ett lag skulle behöva kvala sig kvar och två skulle bli klara för fortsatt div 2-spel nästa säsong. Inför söndagens två matcher så stod alla på 11 pinnar. Vi hade allt i egna händer i och med att vi skulle möta två av de andra inblandade lagen. Vi börjar grymt starkt och leder med 5-2 i matcher och en av oss har 7-3 ledning i skilje men lägger den matche. Sen lägger vi två dubblar och det står 5-5. Efter detta lägger vi 3 raka singlar och torskar med 5-8.

Samtidigt som vi förlorar så tar ett av de andra lagen en lite oväntad pinne mot de som låg tvåa i serien. Så inför sista omgången där vi möter det andra laget på 11 pinnar (dom förlorade oxå sin första match) så krävs det minst oavgjort för oss då vi har bättre matchkvot. Men det börjar så där. Först känner jag att jag har migrän på gång. Ett par alvedon och lite käk senare så känns det helt ok. Vi bestämmer oss för att chansa med att jag skall vara med. Jag lägger dock min första match med 11-9 i skilje (alla fem set vanns med 2 bollar) och på matchbollen så stukar jag foten. Vi lägger dessutom 2 matcher till i första spelomgången. Så 1-3 underläge och en stukad fot på mig + att en annan kille/gubbe i laget drar sönder axeln och har väldigt ont. Det kändes lite motigt där.

I min andra match ska jag möta en kille som jag aldrig slagit förr. Dessutom med ont i foten. Men jag lyckades med lite smart spel och bra öppningar när jag fick läge vinna denna match med 3-0. Samtidigt vinner övriga oxå sina matcher så helt plötsligt leder vi med 5-3. Vi lyckades vinna båda dubblarna och sen en singel till så vi vinner till slut med 8-3.

Nu tror vi ju att vi är klara för fortsatt spel utan att behöva kvala. Då det lag som låg en pinne före oss hade kvar seriesegrarna att möta. Men när vi är klara ser vi att dom leder med 5-3 och vinner ena dubbeln. Dessutom hade dom en säker matchvinst då seriens bästa spelare hade en match kvar att spela. Så inför sista spelomgången i deras match leder våra konkurenter med 7-5 och har tagit en pinne. Tar dom en match till så är det vi som måste kvala. Som tur är så lyckas seriesegrarna vinna bägge singlarna och 7-7 blir resultatet.

Så det som avgör vilka som får kvala sig kvar eller blir klara för spel nästa säsong blir matchkvoten. Och där hade vi bättre kvot med ynka 6 matcher. Så slutet gott! Grattis till oss!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Slutar du på toppen nu?

//Lars Håkan Svensson

Anonym sa...

Bra fråga! Jag köpte ju ett par nya näsdukar för en tid sedan och jag vet inte vad jag ska ha dessa till om jag slutar med BT'n...

/TB

Anonym sa...

Toppen? Grabben har precis klarat sig och sitt lag kvar i div 2. Det kan väl aldrig vara toppen?

/M. Otto