tisdag, augusti 27, 2024

Nya pjuck!

 I två veckor har jag hållt upp från löpningen pga förkylning. På onsdag är det Blodomloppet. Jag hade ju hoppats kunna springa bra där. Men den tanken har jag givit upp. Hur som helst, när man är krasslig och inte kan springa så hinner man titta på skor. Och helt plötsligt dök det upp en sko från Asics som jag inte hört talas om tidigare, Superblast 2. Så uppenbarligen så har det väl funnits en Superblast tidigare. Hur som helst så jämfördes den med den sko jag sprungit med i 4 år nu, Novablast. Det man kunde läsa var att den gav mer energi i löpsteget och var verkligen till hjälp under ett marathonlopp. Man kunde läsa att den var snabbare än Novablasten osv osv. Klart man blev intresserad.

Så då försökte jag hitta någon som sålde dessa skor. Stadium skulle ha den. Men bara i vissa butiker. Runnerstore skulle ha den. Löplabbet skulle ha den. Men överallt var den slut. Jag hittade en butik i New York. Och den hittade jag när Lalle var där. Men sen tänkte jag att han har bättre saker för sig att göra än att leta upp någon skobutik. Och sen behöva släpa med dessa runt USA och sen hem. Man kunde beställa därifrån. Priset var som här ungefär, runt 2500:-. Men sen med frakt, tull och moms så skulle det bli strax under 5000:-. Nä, det är för mycket.

Men en vacker dag, söndagen vi var i Stockholm för friidrott, så dök den upp på någon site i hm, kanske Tjeckien eller Slovakien eller något land där i trakterna. 2400:- inklusive frakt. Och dessutom i min storlek. Eller i alla fall i den storleken jag har på de andra skorna. Det kändes lite läskigt att köpa en ny sorts sko som man aldrig provat från ett annat land via webben. Men jag gjorde det ändå. Och i fredags så stod de utanför dörren hemma, magiskt! Och aldrig har jag köpt så dyra skor. Jag har under alla år köpt utgående modeller för halva priset så kanske var jag värd att få köpa ett par nya skor i senaste modellen. En gång i livet i alla fall :-)

Igår tänkte jag att jag måste ju köra ett pass innan Blodomloppet. Och kanske skulle man passa på att testa skorna oxå. Så en femma i lugnt tempo vore ju lämpligt. Drog iväg, kändes lätt. Första kilometern landar på 5:17. Det brukar vara närmare 6 min första kilometern. Lite snabbare om jag tar i. Ok, fortsätter och den andra kilometern är ganska lättsprungen med lite nedför oxå, 5:06, ändå snabbt. Fortsätter och trejde kilometern 5:05. Vad är det som händer. Jag tycker ändå inte att jag tagit i så jäkla mycket. Det kändes rätt ok. Fjärde kilometern 5:17 och sen kommer backen upp mot Pettersberg på sista kilometern men 5:17 även på den. Så det blev en, för mig, snabb femma!

Jaja, ha en fin tisdag nu vänner!!







2 kommentarer:

  1. Låter som fantastiska skor👍Funkar dem även mot dålig kondition? 😂

    SvaraRadera
  2. Det verkar så!! Har alltid misstänkt att även löpningen är en materialsport!! :-)

    SvaraRadera