måndag, april 29, 2024

Måndag igen då

 Men den här veckan är lite bättre än vanliga veckor. Det är ju ledigt på onsdag!! Vilken lycka!!! Och det sägs att det kanske till och med skall bli lite varmare. Hoppas!!

Helgen gick som vanligt alldeles för fort. Hade tänkt att springa mitt långpass på lördagsmorgonen innan det var dags för nån pelargonhändelse i Kolbäck. Då det inte var något vidare väder så drog jag till Friskis på Finnslätten och började. Det skulle bli 28,5 km. Men jag började få problem med magen redan efter några kilometer och vid 5 km var det bara att vika ner sig och åka hem igen. 

Så igår var det dags för revanch. Och då det var liite bättre väder så körde jag ute. Passet skulle inledas med 7 km i lugnt tempo för att sen hålla tänkt tävlingstempo i 21,5 km. Så jag tänkte att jag skulle ju kunna köra 7 km först, springa förbi hemma och dricka vatten (som jag ställt utanför ytterdörren) och sen köra resten. Fin tanke! Blev det så då? Nä... Drog iväg. Första kilometern på 5:45, brukar sällan starta så "snabbt". Andra kilometern 5:26. Tredje och fjärde på samma tid. Började, dum som jag är, tänka att jag kör tänkt tävlingstempo hela vägen, det blir bra! Och då skippade jag tanken på att springa hem och dricka vatten. Jag hade ju ändå 3 gels med mig. Kanske kan man springa förbi någon vattenstation och få i sig några droppar vatten där. 

Så jag fortsatte och det gick rätt så bra i alla fall 16 km. Då låg jag nästan en minut före den fart som skulle hållas (5:36). Men där någonstans började det att bli tyngre. Och kilometerna gick långsammare. Vid 23 km låg typ på tänkt fart men jag var helt slut. Och då visste jag att jag har backarna upp på slutet kvar. Jag tänkte nästan ett tag kasta in handduken och börja gå. Men jag lufsade i alla fall vidare. Men när jag sprungit/joggat/lufsat 28 km och var utanför hemmet då slutade jag. Det fick vara nog. Jag pallade inte mer.

Så mindre än 5 veckor kvar till maran och man pallar bara 28 km. Eller man pallar ju bara 23 km typ. Finns det hopp?

Ha en fantastisk måndag nu vänner!!

Passet:

 

Inga kommentarer: