måndag, maj 31, 2021

Sista dagen!

 Japp, idag är det sista dagen i Maj! Sen är det väl sommar på riktigt? Juni, Juli, Augusti är väl sommarmånaderna. De senaste dagarna har i alla fall förberett oss lite på sommar. Varmt väder och inge regn, perfekt!

Jag körde en riktig fiaskorunda i lördags morse. För det första var jag lite sliten efter fredagens runda. Den var ju i alla fall 15 km. Hur som helst så drar jag iväg och efter ca 6 km börjar det kännas i vänster häl. Lyckades springa lite bredvid asfalten och det försvann, skönt! Sen hör jag ett pip från klockan som inte var det vanliga km-aviseringen eller notifiering från någon app i mobilen. Men tänker inte så mycket på det.

Börjar tycka att det är väl dags för km-pipet snart. Kollar på klockan, ser inte ett smack! Tänker först att "har jag så jäkla taskig syn nu?". Men inser snart att pipet för en liten stund sen var att klockan dog... Och kommer ihåg att under friidrottsträningen kvällen innan så sa den att det bara vara 10 % kvar. Shit! Vad värdelöst! Jag som ville komma över 300 km denna månad och finns det inte på klockan så har det ju inte hänt. 

Börjar fundera på om jag skall jogga hem. Tänker sen att jag borde ju kunna mäta hur långt det blivit på en karta sen. Och sen kommer jag på att jag skulle ju kunna dra igång Runkeeper och mäta resten av passet. Lite synd att jag inte tog Strava-appen istället där en utmaning är att klara 300 km på en måndad. Och passen i Strava kan man inte editera sträckan på. Och eftersom garmin skickar över till Strava direkt klockan kommer igång igen så missar man ju en bit där. 

Hur som helst, kör med Runkeeper. Men efter en bit till, när jag är ca en km från Lundby kyrka så börjar jag få ont i höger ben. Jag tar mig i alla fall fram till kyrkan där jag tänkt ta lite vatten och en Sportlunch. Börjar jogga igen men känner snabbt att smärtan kommer tillbaka. Gör några korta stopp och det blir ungefär samma resultat, de första meterna efter stoppen känns bra men sen kommer smärtan tillbaka.

Jag bestämmer mig för att bryta efter ca 18 km. Ringer Fru Blogg som får komma och hämta mig med bil, trist!

Igår gjorde jag ett nytt test. Och tanken var att det kanske gick lite bättre i spåret. Så jag körde till Rocklunda och drog igång. Det tog inte lång stund innan det började kännas i benet igen, nu lite längre ner än tidigare. Kör vidare och märker att utförsjogg är värst. Så när jag sprungit en runda i skogen så provar jag lite ute på cykelvägarna vid Rocklunda, inte så mycket backar där. Det känns men jag kan i alla fall få ihop totalt 10 km innan jag viker ner mig.

Nu har jag sprungit 295 km i Maj. 300 km är ju ett litet mål. Och Jespers månadsrekord är 311 km. Så fr att klara 300 km en månad så räcker det med fem km idag. Ska jag slå Jesper (vilket skulle vara kul :-) ) så måste jag få ihop dryga 16 km. Vi får väl se idag hur det känns, 5 km ska det i alla fall bli!!

Det blev ju lite väl mycket skrivet idag men så kan det vara ibland! Ha en fin måndag nu vänner!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Envis som en stungen ....?

Finns en enklare väg att gå : )

Hallsta Pingis behöver en lirare ibland till
nästa år TB!

Vad sägs ?

Garanti = världens bästa coach : )

Fundera på den du?

//Coachen

Anonym sa...

Envis = korkad....

Det finns en sak som lockar med det erbjudandet! Världens bästa Coach!

Men det är väl kanske där det stannar... Jag ska fundera på det!

/TB