onsdag, mars 10, 2021

Det är inte kul med gamla bilar

 Igår när jag stannade bilen och tog ur nyckel och låste så gick fläkten fortfarande. Jag var nere på stan och Freddie skulle på piano och jag passade på att rösta + lite andra saker. När jag kom tillbaka till bilen så gick fläkten fortfarande, hm.. Körde hem och stannade bilen där. Fläkten stabil som f*n. Den gick och gick och gick. Nåväl, skulle ju strax åka iväg med Ina på träning. Fläkten gick men lite långsammare. Hm. batteriet kanske...... Bilen startade och jag åkte och lämna Ina. Sen hem, stannade bilen, fläkten bara kör. Jaja, jag ska ju snart åka och hämta Ina igen så jag gjorde inte så mycket mer. Kom ut efter en timme och fläkten går. Drar iväg och hämtar och åker hem och stannar bilen. Allt stannar utom fläkten.... Suck!

Googlar lite, ok, man är ju uppenbarligen inte den första i världen som varit med om detta. Det var alla möjliga idéer om vad som kan vara fel. Men en sak som drog mitt intresse till sig var att någon brukade dra ur säkringen för fläkten för att den skulle stanna. Så det gick jag ut och gjorde efter ett tag. I morse tänkte jag att man kanske behöver fläkten medans man kör. Ifall det blir immigt och så på rutan. Så i med den där j*kla säkringen och så skulle jag sätta tillbaka luckan för säkringarna. Det var mörkt, behövde lyse. På med mobillamapan höll den med ena hande och så tappar jag naturligtvis luckan på backen. Och då lossnar ju naturligtvis alla reservsäkringar från den. Så lyser med mobilen och hittar alla. Försöker med en hand få fast dessa igen. Inte det lättaste men det gick. Lyckades sen oxå få fast luckan i bilen.

Fläkten startade inte när jag drog i säkringen och inte heller när jag startade bilen. Och några grejer på panelen för fläkten lyste inte. Så var det igår oxå men kom tillbaka efter lite körning. Så jag tänkte att det kanske var batteriet som laddats ur lite. Så jag körde en extra sväng och en liten sväng till och ytterligare en runda och då började allt lysa som det skulle. Fläkten var dock fortfarande död. Och till slut tänkte jag att det är bättre att bilen blir stående hemma än att jag inte får igång den på jobbet, ifall det skulle bli så....

Så jag åkte hem och drar till jobbet med mammas bil sen när Freddie skall till skolan. Så får fru Blogg ta våran bil när hon skall hämta Freddie sen. Önskar coronan tar slut så vi kan skicka henne med bussen igen.....

Annars är det väl inte så mycket att orda om, livet fortsätter att jäklas men det är väl så det skall vara!!!

Ha en fin onsdag nu vänner!!

Inga kommentarer: